Araştırma: Hamilelikte diyabet, çocuklarda otizm ve dikkat eksikliği riskini artırır – Yaşam Haberlerini Kırma

Dünyanın dört bir yanındaki gebeliklerin yaklaşık yüzde 14'ünü etkileyen gebelik diyabet, sadece doğum sürecinde değil, sonraki yıllarda da ciddi sağlık sonuçlarına yol açabilir. Viyana'da yapılacak Avrupa Diyabet Araştırma Derneği (EASD) Toplantı sırasında sunulacak yeni bir meta-analiz, bu durumun annelerin bilişsel işlevlerini zayıflatabileceğini ve çocuklarda otizm ve dikkat/hiperaktivite açığı (DEHB) riskini artırabileceğini göstermiştir.
Annelerin bilişsel bir azalması gözlendi
Singapur Ulusal Üniversitesi Tıp Fakültesi. Ling-Jun arayışı, Nisan 2024'e kadar yayınlanan 48 gözlemi inceledi. Annelerin bilişsel performansı beş çalışmada değerlendirildi.
Teşhis edilen kadınlara, gestasyonel diyabet Montreal Bilişsel Değerlendirme Testinde (30 puan) ortalama 2.47 puan daha düşük puan aldı. Bu, hamilelik sırasında bile hafif bir bilişsel bozulma görebileceğinizi düşündürmektedir.
Çocuklarda kalkınma bozukluğu riski
Toplam 43 çalışmadan elde edilen veriler, gebelik diyabetine maruz kalan çocukların akranlarından ortalama 4 puan daha düşük olduğunu ortaya koymuştur. Buna ek olarak, dil anlayışını ve iletişim becerilerini ölçen kristalik sözel zeka puanlarının yaklaşık 3 puan azaldığı görülmüştür.
En şaşırtıcı olan şey, kalkınma bozukluklarının sonuçlarıydı:
- Gelişmede gecikme riski %45 artmıştır.
- DEHB olasılığı %36 artmıştır.
- Otistik spektrum bozukluğu riski %56 daha fazladır.
Araştırmacılar beyin yapısında genel bir bozulmayı tespit etmese de, bazı bilişsel ve davranışsal alanlar gebelik diyabetinden etkilenir.
Olası mekanizma: iltihaplanma ve oksidatif stres
Bilim adamları henüz hamilelik diyabetinin beynin gelişimini nasıl etkilediğini ve bazı biyolojik süreçlere dikkat çektiğini henüz tam olarak açıklamamış olsa da. Kronik inflamasyon, oksidatif stres, yüksek seviyelerde insülin ve oksijen eksikliği gibi faktörlerin fetüsün serebral gelişimini kesintiye uğrattığı düşünülmektedir. Bu etkiler önümüzdeki yıllarda öğrenme, dikkat ve sosyal iletişim sorunları olarak kendini gösterebilir.